(El convidado de piedra @ mardi 18 novembre 2008 à 17:27 a écrit : Je me permets de souligner ceci
a écrit :The class conflict in Tel Aviv has yielded something unprecedented in a conservative society such as Israel. The ICP emerged as a significant political force for the first time since the independence of the state. Cynics may remind us of the Party's reformist nature. This is undeniable, but that is not so relevant at this point of development. What is most important is the fact that suddenly, seemingly out of nowhere, so many Israelis were willing to identify themselves so enthusiastically with social taboos such as communism and a critical approach towards Zionist creeds.
These achievements could not be understood outside of the context of the severe crisis facing world capitalism in general and Zionism in particular. While the older Israelis find it difficult to part ways with the dogmas they grew up with, the younger generation is much more willing to relinquish them. While the older generation lived through the boom years of post-war capitalism, this younger generation is composed of people born after the 1970s, during a period of recession, inflation, deindustrialisation, unemployment and the war the state has been waging against the working class. They see how capitalism has no solutions. They were brought up to believe that privatisation and wage restraints are necessary to prevent job loss. The current crisis is proving this to be false. All their sacrifice was in vain. They are much less willing now to allow capitalism to survive at their expense.
A mon gout ce phénomène devrait se produire partout.
Un virage déjà entamé se produit sous nos pieds.
Idéologiquement on a gagné une énorme bataille. Et les batailles gagnés sur ce terrain durent très longtemps.
Les masses entreront en action et vouloir éviter cela est aussi vain que d'essayer d'arrêter le soleil avec la main.
Devant les avenues olympiennes qui vont s'ouvrir se précipiteront toute sorte des gens. Restera à voir si les partis qui se sont préparés, disparus (mais dont les restes ...restent), "droitisés" et d'autres seront à la hauteur des besoins.
Tout fait comprendre que c'est notre tour. Ce que je crains est qu'il n'y aille pas une conscience de cela et deux que, comme d'habitude, on rate tout.
Je n'étais pas au courant de cette poussée à Tel-Aviv, merci de l'avoir signalée.
Mais une hirondelle ne faisant pas le printemps, il est un peu tôt pour en tirer des déductions plus générales. Tout en ayant conscience de ses limites, dans la période actuelle on peut cependant se réjouir de ce résultat.
De toute façon, même si dans les années qui viennent les idées de gauche remontent, cela ne se fera pas en un jour, mais plus vraisemblablement par petits pas, car nous revenons de très loin : les idées révolutionnaires déclinent en fait depuis 70 ans, et les idées plus généralement de gauche depuis 30 ans. Rome ne s'est pas faite en un jour.
à +